Home Nederland Hoofdnieuws Hoe kun je de leefstijl van een darter veranderen?

Hoe kun je de leefstijl van een darter veranderen?

Iedereen geniet van de spannende wedstrijden, en de darters hebben veel talent. Maar het is natuurlijk beter wanneer ze er ook een gezonde leefstijl op nahouden. Want een dieet van tapbier, sigaretten en bitterballen is nou niet bepaald de beste leefstijl voor de lange termijn.

In dit artikel vind je wat verhalen van bekende darters, en tips voor darters die naar een gezondere leefstijl zullen leiden.

Waarom veel darters een buik hebben?

Het begint meestal in de kroeg of op een vereniging …waar geen regels zijn omtrent voeding, leefgewoontes en zware lichamelijke inspanning. Je moet voor darten wel over een aantal skills beschikken, maar om een goede darter te worden hoef je niet te sporten, op je voeding te letten of andere “gewoontes” te laten. En dit verklaart dan ook waarom veel darters met overgewicht te maken krijgen.

Ten grondslag aan dit verhaal ligt natuurlijk de omgeving en keuzes die darters maken, maar er is ook geen noodzaak (wel voor een gezonde leefstijl, maar niet voor de dartsport) dit te veranderen om de prestaties te verbeteren. Bij de dartsport zijn met name een heleboel andere dingen belangrijk. En voor veel darters wordt het dan een opstapeling, waarmee vaak ook overgewicht wordt ontwikkeld.

Je ziet darters vaak aan het bier, en zoals iedereen weet is bier toch (zeker in grotere aantallen) een dikmaker. In een blikje bier van 330 ml zitten al bijna 150 calorieën, en aardig wat koolhydraten / suikers (afhankelijk van het soort bier). En meestal blijft het er niet bij 1, zeker niet bij darters. Tel hier de ongezonde snacks, weinig lichaamsbeweging en andere gewoontes bij op en je hebt een perfecte cocktail voor overgewicht.

Het verhaal van Andy Fordham

We nemen even een extreem voorbeeld, namelijk die van Andy Fordham. De beste man is een werelddarter en zeer geliefd bij het publiek. Maar hij had ook flink te kampen met overgewicht.

Op zijn top had hij een gewicht van bijna 200 kilo, en dronk zo’n 20-25 halve liters bier per dag. Het is niet alleen ongezond, maar ontwikkelt ook in een rap tempo overgewicht door een opstapeling van dingen. En uiteindelijk eiste dat zijn tol, na een ziekenhuisopname ..omdat zijn lichaam het even niet meer aankon.

Hij is vervolgens wel meer dan de helft (108) kilo afgevallen, echter zal hij wel voor de rest van zijn leven de gezonde leefstijl moeten opzoeken. In de dartwereld en daarbuiten was het een schok en het heeft ook veel darters meer inzicht gegeven over de leefstijl die sommige leiden.

Onze eigen Raymond van Barneveld

Ons talent van eigen bodem (Raymond van Barneveld), heeft in minder extreme vorm ook te maken gehad met overgewicht. Hij zag zijn gewicht toenemen en in een rap tempo van de 100 naar 130 gaan. En daar gelijk actie op ondernomen.

Het aanschaffen van een loopband om calorieën te verbranden, en het hanteren van een gezond voedingspatroon (en idem leefstijl) moest hem helpen weer naar de (op zijn minst) 100 kilo te gaan. Overigens gaat niet makkelijk, naar zijn eigen woorden. En zitten er ook dagen tussen die het nog lastiger maken om zich een beetje aan de regels te houden.

Darters zijn voor allerlei toernooien, trainingen, interviews en noem maar op vaak onderweg en een snelle hap is dan (voor het gemak) vaak het resultaat. Toch doet Raymond er wel alles aan, maar niet alle darters zijn zo makkelijk om …een gezonde leefstijl te volgen.

Tips voor darters

Om darters te helpen bij gewichtsproblemen, en het creëren van een gezonde leefstijl hebben we hieronder een paar simpele gezonde tips die gelijk kunnen worden gerealiseerd en waarmee ook darters gezonder en gelukkiger door het leven kunnen gaan.

Meer beweging naast het darten

Je beweegt natuurlijk wel bij darten, en moet ook goed concentreren wat inspannend kan zijn. Maar het is anders dan hardlopen (of zelfs wandelen), zwemmen, voetballen, fitnessen, powerliften, bodybuilding en andere sporten. Het is voor darters dan ook zeker een aanrader naast het darten, meer aan lichaamsbeweging te doen op andere manieren.

Gezonder eten en drinken

Het geldt natuurlijk voor iedereen, maar zeker voor het stereotype darter. Ga voor een gezond en natuurlijk voedingspatroon. Vind je dit wat lastig? Er zijn dan een paar hele goede bronnen die je kunnen helpen, zoals het gratis dieetschema van Silvia Jansen van verantwoord-afvallen.nl . Die vind je hier.

Stoppen met bepaalde “dart” gewoontes

Vanzelfsprekend kan je al in een klap, ongezonde gewoontes laten. Stoppen met roken (indien dit van toepassing is) ligt natuurlijk het meest voor de hand. Maar ook het aan de lopende band bier tappen en alcohol drinken, is nou niet bepaald goed voor je gezondheid. Daarbij gaan er ook vaak de nodige snacks rond, met verzadigde (of zelfs transvetten).

Hiermee stoppen of dingen die je aangeboden worden afslaan, hebben een significante en positieve invloed op jouw gezondheid.

Kortom, er valt nog veel terreinwinst te boeken in de dartwereld. Het is voor de meesten ook gewoon een kwestie van de schakelaar omzetten en veranderingen doorvoeren die te goede van jouw leefstijl komen. Je kan ook heel goed darten met een glas water, zonder rook en lekkere wat nootjes (noten zijn gezond in onbewerkte vorm, dus die kan je wel gematigd eten) …de kans is groot dat je zelfs beter gaat gooien!